Túlsúlyos a gyermeked? Sok-sok hasznos tippet mutatunk!

Túlsúlyos a gyermeked? Sok-sok hasznos tippet mutatunk!

Minden felületen olvasható, hogy a magyar gyerekek túlsúlyosak, egészségtelenül étkeznek, keveset mozognak. Ezért kell a szülőknek már kisbabakorban tudatosítani csemetéikben, mennyire fontos a testmozgás. Bemutatjuk, hogy Pécsett milyen a helyzet, és hogyan tehetünk a gyerekek elhízása ellen.

hirdetés

Magyarországon a felnőtt lakosság tragikusan elhízott, a gyerekekre vonatkozóan viszont nem annyira rossz a helyzet, mint más európai országokban, de persze jobb is lehetne. A tőlünk északra fekvő országokban jobb, míg a déli országokban rosszabb a gyerekek állapota. Az EU-s felmérések szerint hazánkban a gyerekkori elhízás az utóbbi néhány évben nem növekedett, hanem inkább stagnál.

A tendencia egyelőre nem javul, de a szakemberek szerint már az is nagy eredmény, ha a szám nem lesz magasabb. Jelenleg hazánkban az óvodások-kisiskolások között minden ötödik, a tinédzser korosztályban minden negyedik gyerek túlsúlyos. 

Pécsett más városokhoz képest elvileg jobbak a megelőzési lehetőségek, hiszen itt működik az elhízás elleni megoldásokat is kínáló Gyermek Prevenciós Központ, melynek vezetője az egész kontinensen is elismert prof. dr. Molnár Dénes, a pécsi Klinikai Központ Gyermekgyógyászati Klinikájának egyetemi tanára.

– Természetesen vannak olyan emberek, akik egész egyszerűen hajlamosabbak az elhízásra. Sok hajlamosító gén ismert, ezek azonban egyenként csak nagyon kis mértékben tehetők felelőssé a túlsúlyért. Egyelőre az elhízás továbbra is sok tényező együttes hatására vezethető vissza, melyek közül a környezeti elemek a legfontosabbak. Fontos lenne, hogy az elhízás elleni küzdelem nagy hangsúlyt kapjon a médiában, és felhívjuk a társadalom figyelmét arra, hogy ez hatalmas probléma – mondta Molnár Dénes lapunknak, aki hozzátette, az elhízás azoknál a gyerekeknél a legveszélyesebb, akik már nem nőnek tovább, így nem tudják „elnőni” a túlsúlyt.

Hogyan tehetünk a gyermek elhízása ellen dr. Molnár Dénes szerint?

– Már a terhesség alatt fontos arra odafigyelni, hogy az édesanya mennyit hízik, és ezzel önmagát mennyire tartja egészséges állapotban, a túlságosan elhízó édesanyák anyateje ugyanis a kutatások szerint egészségtelenebb a normális szintű súlytöbbletet felszedőkhöz képest.

– Az anyatejes táplálás rendkívül fontos a kismama és a kisbaba életében is, hiszen az anyatej számos betegség ellen nyújt védelmet a kisded számára. Ezek közül az egyik az elhízás.

– Lehetőség szerint szorítsuk háttérbe a gyerekek étrendjében a lisztből készült ételeket, mivel ezeknek – akár édes, akár sós ízesítésűek, akár teljes kiőrlésűek, akár nem – a vércukrot és az inzulinelválasztást növelik és elősegítik a súlyfelesleg kialakulását. Helyette zöldséget, gyümölcsöt, főzelékféléket adhatunk nekik.

– Nagyon fontos az ételek mellett a folyadékbevitel minősége is. A cukros, koffeines üdítők helyett vizet fogyasszunk. Ha valami nullkalóriás, attól még nem lesz egészségesebb a cukros változatnál, hiszen ezek is rengeteg koffeint tartalmaznak, ami gyermekkorban szintén kerülendő. Ráadásul az édes íz fokozza az étvágyat.

– A gyermekek egészséges étkeztetését szerencsére az iskolában kötelező jelleggel bevezette a kormány, azonban minden törekvés hiábavaló, ha a szülők otthon nem tesznek érte. Az iskolák ugyanis hiába törekszenek ízletes, egészséges és változatos étrendet összeállítani, nem tudnak minden egyes gyermeknek kedvező menüvel szolgálni. Így sokan otthonról visznek magukkal ételt, ami sokszor inkább káros, mint jó. Sőt, nem mindegy az sem, hogyan osztjuk el a kalóriákat. Vagyis lehetőség szerint ötször étkezzünk keveset, de legalább reggelizzünk, ebédeljünk és vacsorázzunk is, persze odafigyelve az alapanyagokra.

– Az ötszöri testnevelésóra bevezetése is jó gondolat volt, az viszont az iskola helyi sajátosságaitól függ, hogy milyen formában tartják meg a foglalkozásokat. Ezek sok esetben elmaradnak vagy csak nem megfelelően vannak megtartva. Fontos lenne, hogy az iskolák biztosítsák a megfelelő intenzitású, aktív órák megtartását. 

– Gyakorlatilag bármilyen sporttal megelőzhetjük, hogy gyermekünk krónikusan elhízzon. A lényeg csupán az, hogy a kicsi élvezze, és az iskolai tesiórához hasonlóan, ugyancsak megfelelő intenzitással végezze az adott mozgásformát. Nincs értelme csakis a versenysportra koncentrálni, vagy félévente egyszer körbebiciklizni a Malomvölgyi-tavat, de akár egy csoportos tornaóra vagy egyéb iskolán kívüli fizikai aktivitás is csodákra képes, ha megfelelően intenzív és rendszeres. Pécsett már több sportpálya és fitneszterem is kínál lehetőségeket gyermekedzésre a trambulintól az aerobikig (sokkal több és változatosabb kínálat kellene). A szülő rendszeres testmozgással példát mutathat a gyermeknek, így sokkal könnyebben rá tudja venni a sportolásra őt is. 

Ha pedig mi magunk úgy érezzük, nem tudunk a hirtelen hízásnak indult, vagy túlsúlyos gyermeken segíteni, forduljunk szakszerű segítségért a pécsi Gyermek Prevenciós Központ munkatársaihoz (72-535-975).